Friday, September 23, 2011

Book Review: Palestin Kami Datang

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah..
Baru sahaja menerima buku biru tulisan Ustazah Fatimah Syarha dan Dr. Farhan Hadi, hadiah daripada seseorang yang sangat dekat di hati. Syukran ukhti.


Dalam beberapa tajuk awal, buku tersebut menyingkap kembali permulaan bagaimana kapal milik Turki, Mavi Marvara yang diserang oleh tentera Israel di perairan antarabangsa serta kisah hati isteri dan anak-anak sukarelawan yang terlibat. Diceritakan juga suasana di dalam kapal tersebut yang memuatkan 557 penumpang yang mana seorang bayi berumur kurang satu tahun merupakan penumpang termuda dan berasal dari Turki dan penumpang tertua berumur 80 tahun.

Suasana di dalam kapal Mavi Marvara dikatakan ibarat sebuah madrasah. Penuh dengan alunan ayat-ayat alQuran, kelas hadith oleh Dr. Usama al-Kandari, kelas Bahasa Arab oleh Beyza Akturk dari Turki bersama muslimat mereka. Masa yang ada tidak disia-siakan langsung. Kapten kapal berulang kali mengingatkan: Andai rasa diri masih ada dosa, bertaubatlah. Solat Isyak berjemaah dilaksanakan bersungguh-sungguh kerana mungkin Subuh esok mungkin bukan milik mereka. Subhanallah.

Pengalaman berharga yang sangat dicemburui ialah dapat bersama-sama dengan Syeikh Ra'id Solah, iaitu Ketua al-Harakah al-Islamiyah di Palestin dan mendengar taujihnya. Antara soalan yang ditanya dan dijawab sendiri oleh beliau ialah :

Kenapa sehingga hari ini tidak dibina lagi rumah ibadat Haikal?

Mereka dah dapat tanah, harta, tenaga-tenaga jurutera tapi kenapa masih tidak dibina?

Jawapan yang diberi ialah : Itu ialah strategi mereka. Mereka ingin mengambil keseluruhan tapak Masjidil Aqsa terlebih dahulu sebelum membina rumah ibadat Haikal. Strategi mereka ialah mereka bukan hanya setakat membina, tetapi sebenarnya ialah untuk mengambil keseluruhan Masjidil Aqsa itu sendiri.

Subhanallah.

Ini adalah satu pengetahuan yang amat berguna bagi kita bagi melihat betapa jauh pemikiran Yahudi dalam usaha mengambil keseluruhan Masjidil Aqsa yang wajib bagi kita untuk pertahankan walau dengan darah sekalipun.

Filem-filem seperti Hotel Rwanda ditayangkan kepada kami dalam memahami tajuk Conflict and Resolution, salah satu tajuk dalam Social Studies semester ini. Genocide atau pembunuhan beramai-ramai di kawasan Selatan Afrika yang berpunca dari konflik antara etnik Tutsi dan Hutu ini sangat mengerikan. Hampir 20% dari jumlah penduduk mati iaitu dianggarkan seramai 500 000 hingga 1 juta orang.
Preparations for the genocide
The killing was well organized by the government.[12] When it started, the Rwandan militia numbered around 30,000, or one militia member for every ten families. It was organized nationwide, with representatives in every neighborhood. Some militia members were able to acquire AK-47 assault rifles by completing requisition forms. Other weapons, such as grenades, required no paperwork and were widely distributed by the government. Many members of the Interahamwe and Impuzamugambi were armed only with machetes. Even after the 1993 peace agreement signed in Arusha, businessmen close to General Habyarimana imported 581,000 machetes for Hutu use in killing Tutsi, because machetes were cheaper than guns.[13]
Rwandan Prime Minister Jean Kambanda revealed in his testimony before the International Criminal Tribunal that the genocide was openly discussed in cabinet meetings and that "...one cabinet minister said she was personally in favor of getting rid of all Tutsi; without the Tutsi, she told ministers, all of Rwanda's problems would be over."[14] In addition to Kambanda, the genocide's organizers included Colonel Théoneste Bagosora, a retired army officer, and many top-ranking government officials and members of the army, such as General Augustin Bizimungu. On the local level, the genocide's planners included Burgomasters, or mayors, and members of the police.
Hutus and Tutsis were forced to use ID cards which specified an ethnic group. These cards served as symbols that the Interahamwe could check via the threat of force.[15] Skin color was a general physical trait that was typically used in "ethnic" identification. The lighter-colored Rwandans were typically Tutsi, the minority group, while the darker-skinned Rwandans were typically Hutu, the majority group in Rwanda. In many cases, Tutsi individuals were separated from the general population and sometimes forced to be Hutu slaves. Tutsi women were often referred to as "gypsies" and frequently fell victim to sexual violence.
Government leaders communicated with figures among the population to form and arm militias called Interahamwe, "those who stand (fight, kill) together", and Impuzamugambi, "those who have the same (or a single) goal". These groups, particularly their youth wings, were responsible for much of the violence.[16]Family ties and relationships were manipulated by the Rwandan government as well as the Rwandan Armed Forces to create killing groups, or Interahamwe, throughout Kigali and more rural areas. Without these killing groups, the genocide would not have been nearly as effective and gruesome.[17] In her article on citizen participation in the genocide, Lee Ann Fujii argues that the Interhamwe formed not from hatred for Tutsi or the Rwandan Patriotic Front, but from "social dynamics that sometimes took precedence over ethnic considerations"[18]
sumber: wikipedia.com
Kami didedahkan dengan peranan United Nation sebagai pasukan keamanan bukan sebagai peace-maker kerana kuasa yang terlalu terhad. Ditambah lagi kuasa veto yang dimiliki oleh Amerika Syarikat, Perancis, Rusia, China dan Britain, perjanjian damai yang kononnya dibuat untuk mewujudkan keamanan di bumi Palestin ibarat kertas kosong yang diwarnai dengan warna darah.

Tragedi Rwanda berlaku pada tahun 1994 iaitu hampir 17 tahun yang lalu. Satu persoalan yang membungkam jiwa ialah mengapa bukan isu Palestin yang ditonjolkan? Apakah kerana isu ini kurang relevan? Wallahua'lam. Yang pasti, apabila isu ini dibangkitkan di dalam kalangan kami, rupa-rupanya masih ramai tidak tahu betapa teruknya saudara kita dihina. Seumpama binatang. Bukan sahaja dibunuh, malah ada muslimah kita yang dirogol.

Dan yang pasti, genocide terhadap saudara-saudara kita di Palestin sudah berlaku berpuluh tahun sebelum itu. Namun, berapa ramai yang sedar dan mengambil tindakan? Adakah kita antaranya?

Seseorang berkata :
Aku bukannya apa. Cuma sampai sekarang aku tak tahu, ke mana sumbangan-sumbangan tu, betulkah sampai ke Palestin.

Tersenyum. Terfikir.

" Yang hang dok makan ayam McD, KFC, yang sah produk Israel, yang memang sah bagi duit kat Israel, hang tak risau pulak.. "

[kamu yang risau tu, cuba buka buku biru ni, ada disertakan senarai barang-barang yang cuba dihantar ke Gaza]

Kita ada banyak badan yang boleh membantu menyalurkan sumbangan kita. Antaranya ada disenaraikan di birai kiri blog ini. Kita berusaha untuk membantu mereka dan inshaAllah badan-badan tersebut akan menjalankan amanah yang diberikan.

Satu yang kita perlu ingat.

Doa, Qunut Nazilah dan Solat Hajat untuk saudara-saudara kita, di Malaysia sendiri, Pattani, Ambon di Indonesia, China dan Palestin khususnya.

Teringat satu sesi sharing circle kami. Bercerita kisah soalan bocor di alam kubur. Antara soalan yang wajib ditanya ialah MA IKHWANUKA? SIAPA SAUDARA KAMU?

Mampukan iman kita menjawab nanti sedangkan mulut kita telah 'meratah' daging-daging mereka sewaktu kita masih di dunia.

Ya, tuntutan jihad di medan tempur itu perlu dipenuhi. Mengimbau kembali nasihat yang diberi kepada Ustaz Hasrizal Abdul Jamil oleh gurunya, sewaktu beliau mula-mula membuat keputusan untuk menyambung pelajarannya di bumi Jordan dan meminta taujih daripada alim ulama' yang diceritakan dalam bukunya yang bertajuk Secangkir Teh Pengubat Letih. Ada satu ayat al Quran yang sangat signifikan iaitu :

Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang mukmin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya. (Surah At-Taubah 9:122)

Justeru, tuntutlah ilmu, jadilah pakar dalam bidang tersebut, manfaatkannya untuk agama dalam apa cara yang sahih sekalipun. Kerana Palestin akan tetap dibebaskan, jangan ditanya bila, tapi tanyalah diri kita, adakah kita antara penyumbang kepada pembebasan bumi al Quds itu?

p/s: masih terngiang-ngiang suara anak kecil memanggil ayahnya. Aina Abi? Aina Abi?
p/s 2: buku ini sangat berbaloi untuk dimiliki.

No comments: